Wednesday, October 28, 2009

Aiya, you Malay aa?

Cube kau tengok gamba aku kat sebelah kanan blog ni. Tengok bebetol. Sape yang rabun jauh mahupun dekat, ko pegi amik spek ko pastu pakai. Tengok gamba aku.

Aku ni Melayu ke Cina?

Ramai giler mengaku aku ni Cina. Adoi, terus-terang aku cakap situasi ni aku dah hadapi sepanjang hidup aku. Kekadang tu memang rasa best sebab orang selalu salah anggap. Tengok je muka aku, terus cakap Cina. Pastu aku kene la cakap:

Sorry, I'm Malay...

Huahuahua...terpinga-pinga auntie yang cakap Hokkien ngan aku. Pastu bole pulak dier jeling pastu komen yang aku selalu sangat denga

Waa, you look like Chinese ah. You sure ah?


Hoho...dan selalu jugak ade orang konfius. Soklan ini selalu ditanya dimana jua aku berada, seperti di stesen minyak dan di kedai makan. Dan sekarang ni aku selalu disalahanggap sebagai Cina oleh rakan-rakan sekerja aku. Bole kata 90% positif aku Cina. Datang dekat aku wajib cakap Cina dulu sebelum diorang segan bila tau aku Melayu. Tempat keja aku bole kata 80% Cina, jadi memang muka camni menolong aku bercampur ngan diorang ni. Tapi sayangnya aku tak bole cakap Cina.

OK, sekarang ni memang aku bersyukur ada muka camni. Walaupun aku ni dah agak letih explain aku Melayu, aku tetap bersyukur. Ade sorang kawan aku tanye ko ni positif ke Melayu, mungkin parents aku tertukar kat hospital ke. Hahaha, memang aku gelak besar time tu. Tapi kalu difikirkan, itu mungkin betul. Parents aku memang muka Melayu. Jadi nape aku camni? Terus-terang aku tak mau pikir kemungkinan tu. Susah oo kalu betol. Tidakkk!!!

2 comments:

  1. aku pernah kena philippines, brunei :P muka universal sungguh hehe. btw, i knew u for too long kot, so anda adalah melayu :p hehe

    ReplyDelete
  2. ah ye...hang memang adiela...sume bole ditelan ye...kene tuduh bangsa lain...hahaha...tenkiu sebab bagi pendapat...aku melayu...yes!!

    ReplyDelete

Say what?