Tuesday, November 3, 2009

Mana la aku tau...ko tau ke?

Sekarang ni baru aku tau yang keja I.T department ni takla sebagus yang aku sangka. Boleh kata sume orang kat tempat keja aku ni expect yang kami daripada I.T department ni tau segalanya tentang PC ataupun mesin fotostat. Macam tempat kerja baru aku ni, memang la aku baru mula keja jadi macam-macam menda yang aku kena blaja. Tapi manusia ni memang pentingkan diri sendiri, selalu tunjuk jari ja kat orang lain. Aku ni budak I.T jadi kalu apa-apa je berkaitan PC atau teknologi mesti diorang jangka yang aku ni bole selesaikan masalah diorang. Tak adil...

Semalam bila projektor tak boleh nak detect signal daripada laptop, aku pulak yang kene bambu. Apek bodoh yang datang bagi training kat F&B department cakap camni yang bikin aku panas...

Your I.T department guy should know this la...


Hotak kau!! Korang bayangkan masa aku tengah godek projektor sial tu apek tu asyik ulang ayat yang sama. Nape ko tak diam je and let me do my work??! Korang tengok la, kalu ikutkan ye betul aku I.T guy but bukanlah aku tau sume. Aku perlukan masa untuk sort something out. Sabar le kejap. Ni dah la tak sabar, dok bising-bising pulak. Budak I.T tak semestinya tau sume pasal tech ni. Cube korang tanye budak I.T kalu jumpe sekor dua (atau tanya diri sendiri, you know who you are) try test tanya apa beza VGA ngan XGA resolution. Ala, aku tau dah...ramai tak tau...

Sebab tu aku pelik bila keja kat tempat camni. Sume orang macam bodo giler sampai tak reti nak godek sendiri atau bagi masa untuk aku selesaikan sesuatu masalah. Ni tak abis-abis bising pastu tak sabar. Ni lagi satu test untuk tengok korang faham tak situasi aku.

Kita sume rakyat Malaysia kan? Then jawab soklan-soklan ni tanpa menggunakan bantuan (including Google):

a) Bape panjang jambatan Pulau Pinang?
b) Ape permintaan Puteri Gunung Ledang bila Sultan Mahmud gatai nak kawen ngan dia?
c) KOMTAR kat Penang adalah bangunan ke brapa tertinggi di donia nih??

Kalu korang tak dapat jawab satu pun korang tak boleh digelar rakyat Malaysia. Yela kan, takkan kita rakyat tak tau pasal negara sendiri kan? Haa, masa ni la baru korang tau yang walaupun kita ni Malaysian tak semestinya kita tau segalanya pasal Malaysia ni. Jadi sama la ngan situasi aku, cuma manusia ni tak sedar menda ni. Bodoh btol...

Buat masa ni aku just tahan jela dengan kebodohan manusia nih. Biarkan mereka dengan kebodohan mereka. Tunggu masa ja aku nak educate diorang ni...

1 comment:

  1. i hate this downgrade mentalityyyyyyy!!!

    kalau belajar IT. tau semua. bodoh! bodoh! bodoh!

    ReplyDelete

Say what?