Friday, November 6, 2009

Aku tak bermaksud macam tu...

Aduh! Kekadang kenapa bila kita tak bermaksud nak sakitkan hati orang lain tapi tetap terjadi jugak? Boleh ke kita berfikir lepas tu bercakap? Bagi aku susah sangat nak wat camtu. Aku selalu cakap lepas dan pastu mesti ada yang terasa. Kalu korang kenal aku dah lama mesti korang tau memang aku camtu. Aku tak bermaksud nak sakiti sesapa. Perkataan aku takda makna terselindung. Tapi tetap terjadi. Macam tadi...

Tadi kat front office adela dorang abang ngan akak ni tengah guna PC. Akak ni tak reti sangat pasal I.T ni jadi aku pun ajar la skit-skit. So along the way aku pun pesan la:

Korang bila guna pendrive tolong scan dulu ye...


Akak ni mengaku tak tau tapi abang tu mengaku tau. Jadi aku suruh la dia tunjuk kat aku. Bila aku suruh camtu muka dia trus ubah sambil tunjuk cemana nak scan pendrive. Daripada riak muka dia aku dah tau dia macam bengang sebab aku suruh tunjuk kat aku cemana nak scan pendrive. Kiranya macam aku ni tak percaya la dia tau scan. Sensitif. Korang tau kan ape aku try nak cakap kat sini.

Manusia ni senang nak baca. Daripada riak muka dah tau apa orang tu rasa. Jadi masa balik tadi aku dah rasa bersalah. Aku cuma nak uji sama ada abang tu betul tau ke tak sebab menda ni serius. Kalu pendrive main cucuk pastu kena virus aku jugak kena clean. Bertambah la keja. Bukannya aku pandang rendah kat abang tu. Tu je maksud aku. Tapi abang tu dah amik serius. Hadui, susah la nak jaga hati orang ni. Kalu tak bercakap, dicop sombong. Kalu cakap banyak terkeluar skit ayat sat lagi ada yang terasa.

Cemana ni? Aku nak wat kawan, bukan nak wat lawan. Aku tak mau la pening-pening kepala bila dah keja ni. Ni masalah bole elak. Tapi cemana? Aku rasa aku dah buat ramai orang terasa. Cuma diorang tak cakap ja. Tapi aku tau.

Cuma masa ja bole menentukan. Tapi aku cuba la untuk kurangkan bercakap. Macam omputih cakap:

If you don't have anything nice to say then don't say anything at all

Yea, camtula...

No comments:

Post a Comment

Say what?