Monday, February 15, 2010

Sori dik...hari ni Sabtu, tak gheti-gheti lagi?

Kalu aku kat Penang hari Isnin adalah hari untuk dok umah. Awat? Dah hari tu la banyak kedai kat Penang tak kasi beg plastik kalu kau beli barang sebab "No Plastic Bag" setiap Isnin. Penah sekali tu aku beli toiletries berlambak pastu pas baya akak tu selamba tolak sume barang-barang tu kat aku. Kutip la engkau satu-satu. Abisla satu Gurney Plaza nampak kau beli shampuu Rejoice, pewangi ketiak etc. Segan ya amat.

Kalu kat Selangor ni pulak hari dier ari Sabtu. Memang hari tu ramai la yang klua shopping complex angkut barang masing-masing macam baru je rompak kedai. Kalu IKEA lagi ganaz, haram tak bagi plastik dah tak kire la hari ape pun kau beli barang. Memang sah kau kene angkut lampu/tong sampah/hanger etc pakai bare hands jek.

OKla, memang aku faham sangat nape diorang ni kedekut nak mampos untuk kasi satu beg plastik pun. Beg plastik ni susah nak kene lupus. Satu je beg plastik amik masa 100 tahun untuk lupus. Kau pun belum tentu hidup sampai 100 tahun kan? Tapi la kan, ade satu mende aku nak share ngan korang.

Macam biasala, klik gamba sebelah kiri ni. Tengok bebetul. Ni resit satu hyperstore i.e besaaaa punyeee!!! kat Selangor ni. (Note: Name of the store has been erased to avoid any lawsuit against me, I got no lawyer y'all). Korang bole nampak yang aku beli satu barang je tapi resit kasi aku sampai 8 inci. Ni memang resit paling panjang aku penah dapat untuk 1 barang. Kedai buku B****** pemenang kedua bagi resit panjang giler. Aku pegi beli barang hari Sabtu jadi memang sah la takde plastik tapi nape resit dier panjang berjela? Aku bace resit tu memang penuh ngan info yang tak perlu macam Harge kami bla bla harga pesaing bla bla...tu je dah amik dekat 2 inci. Cakap nak save environment, tapi gune ketas macam nak rak. Tak ke korang rasa hypermarket ni tetap membazir sumber alam? Apedaaa...

Aku penah tengok kat Midvalley (yes y'all, kedai ni ade gak kat Midvalley...hint2) orang shopping barang groceries macam esok nak kiamat jadi korang bole la agak kan bape panjang resit dier dapat + info tak perlu. Aku estimate paling panjang aku tengok dalam 2-3 meter untuk resit je. Perghh, memang pokok tak bole nak selamat la.

Jadi y'all, kalu bole bawakla beg sendiri gi shopping. Pastu gi kedai yang tak bazirkan resource. Lagipun hypermarket ni bukan murah sangat pun. Aku lagi suka pegi Tesco. Eh, ade advertisement pulak. Tesco tak baya aku ye. Pree ad je ni, dan lagi barang dier memang murah skit.

To Qas, please do contact me. Pronto.

Happy weekdays!!

2 comments:

  1. aku baru tau ni ade hari2 dia yang tak guna plastic bag. aku ingat mcm ikea. tapi kelakar gak beli satu troli mcm perompak. hahahahahha

    ape wei ko cari aku. YM ler. aku femes ni kat page ko. hahahaha

    ReplyDelete
  2. ala ko ni...aku YM ko haram xmo reply...tau la dah kawin...xkan laki kau marah kot...

    ReplyDelete

Say what?