Monday, June 8, 2009

Aku rasa pelik la...

Bila aku dah sampai kat KL dua hari lepas, aku rasa rindu sangat kat Penang. Bila dah biasa wat sesuatu dah tetiba kita stop, rasa pelik macam sesuatu daripada aku dah hilang. Rasa homesick tu sangat la kuat. Pergh, rasa macam nak lari balik Penang hari tu jugak. Teringat rupa-rupa yang aku kenal lagi sayang, family aku, family GSC, saudara-mara aku...uwaaa...

Tapi aku tau takkan sebab homesick ja aku nak lari balik. Macam tak masuk akal. Aku ni sebab dah terbiasa. Aku dah stay Penang lebih setahun lepas wat diploma. Jadi memang tak hairan kalu aku ni homesick tahap gaban bila dah kat KL ni.

Jadi apa aku wat untuk mengelakkan diri aku balik Penang tanpa sebab? Aku cari kengkawan aku kat KL ni. Tujuan diorang ni supaya aku lupa yang aku ni homesick. Nasib baik besfren aku si Amirul Hadi a.k.a ame_aok sudi meneman aku sepanjang dua hari lepas. Malam Sabtu aku ikut Ame balik Shah Alam tempat dia tinggal sekarang ni. Aku ingat Sentul ngan Shah Alam dekat, tapi rupanya jauh gak. Naik lenguh buntut aku ni naik moto 125Z ngan dia.

Masa aku lepak ngan dia perasaan ni masih macam tu, rindu tak abis-abis. So dia pun nasihat aku macam-macam, tapi hati aku keras, susah nak telan nasihat dia tu. Dan tido semalam umah dia, aku plan nak singgah Low Yat bila balik nanti. Sebelum kami bertolak Ame dapat call daripada Kecik a.k.a Jehan, satu sorang besfren kami.

Innalillah, nenek Jehan dah meninggal. Aku masa tu terkejut langsung tak boleh berkata-kata. Ame kemudian cadangkan kami lawat si Jehan tengok cemana keadaan dia. Kami pun bertolak gi umah nenek Jehan. Bila kami sampai, aku tengok mata Jehan merah ja, kesian aku tengok. Kami sembang-sembang jap, sebab si Ame kena antar aku balik Sentul masa tu jugak. Kami pun tinggalkan Jehan terus heading Low Yat.

Dah sampai Low Yat, aku wat keputusan nak pegi Times Square dulu. Bila dah masuk Borders, aku dapat rasa feeling happy yang aku ada masa aku amik diploma dulu datang balik. Malam sebelum tu Ame dah cakap kalu aku nak lupakan homesick tu aku kena remind diri aku apa yang best kat KL ni. Baru masa tu aku tau apa maksud Ame tu. Borders Times Square tu memang salah satu tempat faveret aku kat KL.

Dah puas meronda, memang aku lupa abis masalah aku. Syukur kepada Allah s.w.t. Aku dah malas nak fikir homesick yang langsung tak bagi aku apa-apa solution. Sekarang ni apa yang aku tau bila ada masalah aku akan try take it easy dan berkongsi ngan kawan-kawan. Sure jadi ringan masalah tu...

1 comment:

  1. sba la incik juan. aku pun tiap2 hari omsik, even now ;p
    dah tiga tahun pun, homesick x abis2 :(

    ReplyDelete

Say what?